Sunday, September 11, 2022

Leping — Covenant #2 : 11.09.22

 Leping — Covenant   2

Covenant: binding agreement between 2 parties

   Leping: siduv kokkulepe kahe osapoole vahel

Covenant gives the Lord a legal right to bless you

   Leping annab Isandale seadusliku õiguse sind õnnistada

2 types of covenant: conditional and unconditional 

   Lepingu 2 liiki: tingimuslik ja tingimusteta

Activate your covenant to walk in God’s blessings

   Aktiveeri oma leping, et käia Jumala õnnistustes


Deut 10:12-13 NLT 5. Moosese 10:12-13

12 Ja nüüd, Iisrael, mida nõuab Issand, su Jumal, sinult muud, kui et sa kardaksid Issandat, oma Jumalat, käiksid kõigil tema teedel ja armastaksid teda, ja et sa teeniksid Issandat, oma Jumalat, kõigest oma südamest ja kõigest oma hingest,

13 et sa peaksid Issanda käske ja seadusi, mis ma täna sulle annan, et su käsi hästi käiks?


God is committed to keeping His part to bless you

   Jumal on pühendunud oma osa täitma, et sind õnnistada

He is seeking for people committed to obey Him

   Ta otsib inimesi, kes on pühendunud olema Talle sõnakuulelikud

The covenants are made for our good

   Lepingud on tehtud meie kasuks


Deut 11:26-28 NLT 5. Moosese 11:26-28

26 Vaata, ma panen täna teie ette õnnistuse ja needuse:

27 õnnistuse, kui te kuulate Issanda, oma Jumala käske, mis ma täna teile annan,

28 aga needuse, kui te ei kuula Issanda, oma Jumala käske, vaid lahkute teelt, mille ma täna teile määran, ja hakkate käima teiste jumalate järel, keda te ei ole tundnud.


God made covenant, but it is your choice to walk in it

   Jumal tegi lepingu, kuid see on sinu valik selles käia


5 main Old Testament covenants: Adam, Noah, Abraham, Moses, David

   5 peamist Vana Testamendi lepingut: Aadam, Noa, Aabraham, Mooses, Taavet

Adam:

   Aadam:


Gen 3:14-15, 21 NLT 1. Moosese 3:14-15, 21

14 Siis Issand Jumal ütles maole: "Et sa seda tegid, siis ole sa neetud kõigi koduloomade ja kõigi metsloomade seas! Sa pead roomama oma kõhu peal ja põrmu sööma kogu eluaja!

15 Ja ma tõstan vihavaenu sinu ja naise vahele, sinu seemne ja tema seemne vahele, kes purustab su pea, aga kelle kanda sa salvad."

21 Ja Issand Jumal tegi Aadamale ja ta naisele nahkriided ning pani neile selga.


God has a plan, promises a serpent crusher

   Jumalal on plaan, lubab saata kellegi, kes purustab mao pea

Animal blood covers their sin and shame

   Looma veri katab nende patu ja häbi


Noah:

   Noa:


Gen 9:9-11 NLT 1. Moosese 9:9-11

9 "Mina, vaata, teen lepingu teiega ja teie järglastega pärast teid,

10 ja iga elava hingega, kes teie juures on: lindudega, kariloomadega ja kõigi metsloomadega, kes teie juures on, kõigiga, kes laevast välja tulid, kõigi maa loomadega.

11 Ma teen teiega lepingu, et enam ei hävitata kõike liha uputusveega ja veeuputus ei tule enam maad rikkuma."


God promises to never again kill everything by water

   Jumal tõotas, et ei hävita enam kunagi kõike veega

There is no obligation from us, just God’s promise to everyone 

   Meil ei millegi suhtes kohustusi, lihtsalt Jumala tõotus kõigile


Abraham:

   Aabraham:


Gen 12:1-3 NLT 1. Moosese 12:1-3

1 Ja Issand ütles Aabramile: "Mine omalt maalt, omast sugukonnast ja isakojast maale, mille ma sulle näitan!

2 Ma teen sind suureks rahvaks ja õnnistan sind, ma teen su nime suureks, et sa oleksid õnnistuseks!

3 Siis ma õnnistan neid, kes sind õnnistavad, panen vande alla selle, kes sind neab, ja sinu nimel õnnistavad endid kõik suguvõsad maa peal!"


God promised to bless him, turn him into a nation, and bless the world

   Jumal tõotas teha õnnistada, teha temast suure rahva ning õnnistada maailma

All that is required is the Abraham obey

   Aabrahamilt oodati üksnes sõnakuulelikkust


Heb 11:8 NLT Heebrealastele 11:8

8 Usus oli Aabraham kuulekas, kui teda kutsuti minema paika, mille ta pidi saama pärandiks, ja ta läks välja, teadmata, kuhu ta läheb.


Gen 17:10-11 NLT 1. Moosese 17:10-11

10 See on minu leping minu ja teie ning sinu soo vahel pärast sind, mida te peate pidama: kõik meesterahvad tuleb teil ümber lõigata!

11 Te peate oma eesnaha liha ümber lõikama ja see olgu minu ja teie vahelise lepingu märgiks.


Circumcision was shedding of blood, to seal covenant

   Ümberlõikamine oli verevalamine, et kinnitada leping

Then God asks Abraham to sacrifice his son

   Jumal käsib Aabrahamil ohverdada oma poeg


Gen 22:10-13 NLT 1. Moosese 22:10-13

10 Ja Aabraham sirutas käe ja võttis noa, et tappa oma poeg.

11 Aga Issanda ingel hüüdis teda taevast ja ütles: "Aabraham, Aabraham!" 

Ja tema vastas: "Siin ma olen!"

12 Siis ta ütles: "Ära pane kätt poisi külge ja ära tee temale midagi, sest nüüd ma tean, et sa kardad Jumalat ega keela mulle oma ainsat poega!"

13 Ja Aabraham tõstis oma silmad üles, vaatas, ja ennäe, üks jäär oli rägastikus sarvipidi kinni. Ja Aabraham läks ning võttis jäära ja ohverdas selle põletusohvriks oma poja asemel.


Abraham shows he is willing to give anything the the Lord

   Aabraham näitab, et ta on valmis kõike Isandale andma


Gen 22:15-17 NLT 1. Moosese 22:15-17

15 Ja Issanda ingel hüüdis Aabrahami teist korda taevast

16 ning ütles temale: "Ma vannun iseenese juures, ütleb Issand: sellepärast et sa seda tegid ega keelanud mulle oma ainsat poega,

17 ma õnnistan sind tõesti ja teen su soo väga paljuks - nagu tähti taevas ja nagu liiva mere ääres - ja su sugu vallutab oma vaenlaste väravad!


God’s goodness — is Jesus would come through his lineage 

   Jumala headus – Jeesus tuleb tema soost


Mat 26:28 NLT Matteuse 26:28

28 Sest see on minu veri, uue lepingu veri, mis paljude eest valatakse pattude andeksandmiseks.


Our New Covenant Jesus made, is also a blood covenant 

   Meie Uus Leping, mille Jeesus tegi, on samuti vereleping

Anyone who believes in Jesus is a heir to Abraham covenant 

   Igaüks, kes usub Jeesusesse, on Aabrahami lepingu pärija

No comments:

Post a Comment